Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe

Divatos és haszontalan diéták

2009.01.25



 

Divatos és haszontalan diéták

InforMed Hírek 7   InforMed

Nem véletlen, hogy ilyenkor, az év elején dobják piacra diétás könyvek özönét a könyvkiadók: az emberek ünnepek utáni bűntudatára építenek. Vajon használnak-e a divatos diéták? A legjellemzőbb ezekben a népszerű diétákban az, hogy újdonságként harangozzák be őket, ám egyáltalán nem újak, legfeljebb évről-évre új az elnevezésük.

 
Az alábbiakban hat divatos étrendet sorolunk fel, nem említve neveket, csak a jellemzőket, és azt is, miért nem hatásosak. Némelyik diéta ráadásul egyenesen ártalmas is lehet.

1. A zsírmentes diéta

– Az elmélet: Bármit ehetünk, ha nincs benne zsír, mert csak a zsíros étel hizlal.
– A valóság: Bár igaz az, hogy a zsír pluszkalóriákat eredményez, de a zsírszegénynek nevezett ételek sem jelentenek önmagukban megoldást, mert általában tele vannak cukorral és üres tápérték nélküli kalóriákkal, nem tartalmaznak azonban elég rostot, vitamint vagy ásványi anyagot.

2. Az alacsony kalóriájú rágcsálnivalók

– Az elmélet. A 100 kalóriás egységcsomagokban árult sütemények és chipsek segítenek kordában tartani a nassolást.
– A valóság. Lehet, hogy ezek kevesebb kalóriát tartalmaznak, ám csak kevés az igazán egészséges közülük. Ezekben sincs elég rost, és éhségünkben vagy megeszünk egy másik csomaggal, vagy keresünk valami kevésbé egészséges ennivalót. Inkább fogyasszunk teljes kiőrlésű gabonából készült kenyérrel szendvicset vagy gyümölcsöt.

3. A kanapé-diéta

– Az elmélet. Minek mozogni? Lehet fogyni edzés nélkül is, elég, ha csökkentjük a kalóriákat.
– A valóság: Mindenkinek szüksége van mozgásra, különösen annak, aki fogyni kíván. A mozgásnak más előnyei is vannak, például csökkenti a szívbetegségek kockázatát, ezek ugyanis manapság több áldozatot szednek a nők körében, mint bármelyik másik betegség. Már egy 20-30 perces tempós séta is eléri a kívánt hatást.

4. A méregtelenítés

– Az elmélet. Lefogyunk, ha kitisztítjuk a beleinket mindenféle gyanús kotyvalékokkal.
– A valóság. Nincs rá bizonyíték, hogy ha valaki „méregtelenít”, attól egészségesebb vagy soványabb lesz. A legfontosabb a rostokban gazdag étrend.

5. A húst hússal-diéta

– Az elmélet: Csak és kizárólag fehérje, a zsírokkal pedig ne törődjünk.
– A valóság. Fogyhatunk attól, ha elhagyjuk a szénhidrátokat, de a zsíros húsokból álló étrend nem egészséges. Jobb a zsírszegény fehérjék fogyasztása, a halé vagy a csirkéé, hozzá napi öt adag gyümölcs és zöldség, és némi teljes kiőrlésű szénhidrát.

6. A sütemény-diéta

– Az elmélet: Csak a kalória számít, így aztán ehetünk, amit akarunk, kizárólag süteményt is, fogyni fogunk, ha a kalória-bevitel a megengedett alatt marad.
– A valóság. Bár valóban számít a kalória, még fontosabb a forrása. Ha csak édességet eszünk, nem jut a szervezetünkbe elendő a létfontosságú tápanyagokból.

Ne a drága diétás- és szakácskönyvekre költsük hát a pénzt, hanem fordítsunk gondot az egészséges, kiegyensúlyozott étrendre, és mozogjunk minél többet.

Newsweek


Dobos, L.

2009-01-23 10:05:01